Styrketræning

 

Styrketræning for begyndere. Sådan undgår du typiske fejl.


Af: Lars Rantzau

Når vi begynder på styrketræning, er det vigtigt at se på nogle af de faldgrupper eller klare fejl, vi kan undgå. Hvis vi har de rette informationer og bruger dem korrekt, kan vi relativt hurtigt få positive resultater med vores motion og fittnes. Omvendt kan vi ved manglende forståelse og fejlagtig udførelse, risikere både skader, der kræver genoptræning, og også lange perioder uden nævneværdige fremskridt i træningen.

Træner du om natten kan det være svært at se noget, men prøv at træne med disse selvlysende armbånd - så skal det nok blive sjovt.

Der er naturligvis mange grunde til at begynde at træne med vægte. En af de grunde, styrketræning begyndere skal overveje, er, om de primært ønsker at øge deres fedtforbrænding gennem aerobic betingelser eller hellere først vil opbygge nogle muskler og noget styrke med noget progressiv vægttræning.

Mange unge mennesker vil gerne bruge penge på nyheder om kosttilskud, som de får tilbudt i det lokale styrketræningscenter. Det gør de i håbet om, at de vil opnå hurtigere resultater i deres træning og anstrengelser. Men også ældre mennesker leder efter hurtigere veje til at opnå et bedre udseende og større velvære gennem styrketræning i form af mad og effektive kosttilskud, eller endda ved hjælp af væksthormoner.

Selvom en kostvejledning ikke er nødvendig, kan sund kost kombineret med et par kosttilskud som fx proteinpulver og kreatin være en mulighed.

Før du får hjælp af en personlig træner, der kan lægge et træningsprogram nede i dit motionscenter, bør du få et lægetjek, hvis du er det mindste i tvivl om helbred og fysiske tilstand. Det er næsten lige meget, hvor gammel du er. Der kan være problemer, du måske ikke er klar over.

Ved at træne forberedt kan du undgå at skulle ud i en længere træningspause, hvor du måske ender med at skulle nøjes med svømning, cykling eller anden let gymnastik som fx pilates. Det er sundt at træne disse ting, men det kan være ærgerligt at måtte lade styrketræningen ligge, hvis man lige er begyndt.